Over de heilige Paus Johannes Paulus II: korte biografie, zijn eerste woorden bij zijn verkiezing en 5 prachtige levenslessen om ons te helpen

Vandaag vieren we de heilige Paus Johannes Paulus II! We overlopen zijn leven en zijn werk als paus.

We staan stil bij zijn eerste woorden: diegene die hij heeft gesproken aan de gelovigen vanop het balkon op het Sint-Pietersplein maar ook het antwoord die hij gaf op de vraag ‘Accepteert u?’. Johannes Paulus II onthulde zijn “eerste woorden” als paus in zijn eerste encycliek, Redemptor Hominis:

Het was op Christus de Verlosser dat mijn gevoelens en gedachten werden gericht op 16 oktober vorig jaar, toen mij na de canonieke verkiezing werd gevraagd: “Accepteert u?” Ik antwoordde toen: “Met gehoorzaamheid in geloof aan Christus, mijn Heer, en met vertrouwen in de Moeder van Christus en van de Kerk, ondanks de grote moeilijkheden, aanvaard ik.”

Vervolgens legt hij uit waarom hij deze woorden in zijn encycliek openbaar heeft gemaakt:

Vandaag wil ik dit antwoord publiekelijk bekend maken aan iedereen zonder uitzondering, om zo te laten zien dat er een verband is tussen de eerste fundamentele waarheid van de Menswording, die al genoemd is, en het ambt dat, met de aanvaarding van mijn verkiezing tot bisschop van Rome en opvolger van de apostel Petrus, mijn specifieke taak is geworden in zijn Stoel.

Johannes Paulus II begon zijn pontificaat in een geest van nederigheid, hij aanvaardde Gods wil voor hem en voor de Kerk en vertrouwde erop dat Gods goddelijke hand alles leidde.

We overlopen ook zijn leven en zijn werk als paus. Enkele weetjes:

  • Paus Johannes Paulus II bracht 146 pastorale bezoeken aan Italië en als bisschop van Rome bezocht hij 317 van de huidige 322 Romeinse parochies. Zijn internationale apostolische reizen bedroegen 104 en waren uitdrukkingen van de voortdurende pastorale zorg van de opvolger van Petrus voor alle Kerken.
  • Tot zijn belangrijkste documenten behoren 14 encyclieken, 15 apostolische vermaningen, 11 apostolische constituties en 45 apostolische brieven. Hij schreef ook vijf boeken: Over de grens van hoop (oktober 1994); Gift en Mysterie: Op de vijftigste verjaardag van mijn priesterwijding (november 1996); Romeins drieluik, meditaties in poëzie (maart 2003); Sta op, laat ons op weg gaan (mei 2004) en Herinnering en identiteit (februari 2005).
  • Paus Johannes Paulus II vierde 147 zaligverklaringen, waarbij hij 1.338 zaligen uitriep, en 51 heiligverklaringen, voor een totaal van 482 heiligen. Hij riep 9 consistories bijeen, waarin hij 231 kardinalen benoemde (plus één in pectore). Hij zat ook 6 plenaire vergaderingen van het College van Kardinalen voor.
  • Vanaf 1978 riep paus Johannes Paulus II 15 vergaderingen van de bisschoppensynode bijeen: 6 gewone algemene zittingen (1980, 1983, 1987, 1990, 1994 en 2001), 1 buitengewone algemene zitting (1985) en 8 speciale zittingen (1980, 1991, 1994, 1995, 1997, 1998 (2) en 1999).
  • Paus Johannes Paulus II gaf ook blijk van zijn pastorale zorg door de oprichting van talrijke bisdommen en kerkelijke ommuringen, en door de afkondiging van de Wetboeken van Canoniek Recht voor de Latijnse en de Oosterse Kerken, evenals de Catechismus van de Katholieke Kerk. Hij riep het Jaar van de Verlossing, het Mariajaar en het Jaar van de Eucharistie uit, evenals het Grote Jubeljaar 2000, om het Volk van God bijzonder intense spirituele ervaringen te bieden. Hij trok ook jongeren aan door de viering van de Wereld Jongeren Dag te beginnen.

We overlopen ook 5 levenslessen van deze heilige paus om ons te helpen om een heilige te worden!

1) Je bent niet alleen in je strijd

Er is geen kwaad dat we onder ogen moeten zien zonder dat Christus het samen met ons onder ogen ziet. Er is geen vijand die Christus niet al heeft overwonnen. Er is geen kruis te dragen dat Christus niet al voor ons gedragen heeft, en nu niet met ons draagt.
– 8 okt. 1995

2) Je bent gemaakt voor een relatie met Jezus

Het is Jezus die je zoekt wanneer je droomt van geluk; hij wacht op je wanneer niets anders je bevredigt; hij is de schoonheid waartoe je je zo aangetrokken voelt; hij is het die je provoceert met die dorst naar volheid die je geen genoegen laat nemen met een compromis; hij is het die je aanspoort om de maskers van een vals leven af te werpen; hij is het die in je hart je meest oprechte keuzes leest, de keuzes die anderen proberen te verstikken.
(…)
Het is Jezus die in jullie het verlangen opwekt om iets groots te doen met jullie leven, de wil om een ideaal na te volgen, de weigering om je te laten vastpinnen op middelmatigheid, de moed om je nederig en geduldig in te zetten om jezelf en de samenleving te verbeteren, om de wereld menselijker en broederlijker te maken.
– 19 aug. 2000

3) Wees niet bang om je geloof te delen

Dit is niet het moment om je te schamen voor het evangelie. Het is de tijd om het van de daken te prediken. Wees niet bang om comfortabele en routinematige levenswijzen te doorbreken om de uitdaging aan te gaan Christus bekend te maken in de moderne metropool.
– 15 aug. 1993

4) Je volledige potentieel wordt gevonden in Christus

Als je je afvraagt wat het mysterie van jezelf is, kijk dan naar Christus die je de zin van het leven geeft. Als je je afvraagt wat het betekent om een volwassen persoon te zijn, kijk dan naar Christus die de volheid van de mensheid is. En als je je afvraagt wat jouw rol is in de toekomst van de wereld en de Verenigde Staten, kijk dan naar Christus. Alleen in Christus kun je je potentieel als Amerikaans burger en als burger van de wereldgemeenschap vervullen.
– 3 okt. 1979

5) Jouw leven heeft betekenis

 Het mooiste en opwindendste avontuur dat je kan overkomen is de persoonlijke ontmoeting met Jezus, die de enige is die ons leven echt zin geeft.
– 1 maart 1979

De Bijbelvers voor vandaag:

Wees zeer sterk en moedig!
– Joz 1, 7

Radio Maria Podcast
Radio Maria Podcast
Over de heilige Paus Johannes Paulus II: korte biografie, zijn eerste woorden bij zijn verkiezing en 5 prachtige levenslessen om ons te helpen
Loading
/

Een reactie achterlaten